09 september 2015

THE PHYSICAL LEVEL

De fotografie als een object.

Een foto:
- is plat.
- is statisch.
- heeft randen.

De kwaliteit van een print (zw/kleur, papiersoort - of op een beeldscherm), etc. bepaald hoe wij een foto ervaren.

Als een foto een keer uitgeprint is krijgt het zijn eigen leven.

Context = alles.

Een visuele 'stijl' kan de kijker sturen/manipuleren (bv. dat iets fictief, documentair lijkt, of dat iets wat nu gefotografeerd wordt eruit ziet als was het uit de jaren 70).

Victoria Will's tintype portretten van hedendaagse acteurs op Sundance. Hier Kristen Wiig.
De gebruik van een duidelijk zichtbare (en atypische) analoge techniek in een eeuw primair gedomineerd door het digitale. Later wel gedigitaliseerd en gepubliceerd = hybride.

Richard Avedon's In The American West.
De foto's hebben nog steeds hun originele masker van de dia's.

Nobouyoshi Araki's Eros Diary.
Het motief is tijdloos, maar door de zichtbare datum rechts onder krijgt de foto een nieuwe laag; we worden erop bewust gemaakt dat het een foto is - gemaakt op die en die datum.

Dit is een foto van een stuk fruit. Maar door zijn context - een advertentie voor menstruatie-ondergoed, bedoeld voor de metro stations in New York - is hij volgens beslissende krachten 'te bloot' gestempeld en mag niet vertoond worden.

Lot Verhaagen - Untitled.
Een foto van een polaroid foto (meta). Een polaroid is het ultieme fotografische object; het is instant fysiek en absoluut uniek omdat er maar een bestaat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar